Tässä valossa FC Lahden ja Teerenpelin yhteistyön juuret ovat hedelmällisellä pohjalla. Yhteistyön tuloksena lanseerataan tulevalle kaudelle jo kolmas FC Lahti -olut. Vuonna 2016 keitosta oli hämmentämässä ja ideoimassa olut- sekä jalkapalloentusiasti Kari Puttonen. Viime kaudella olut valmistettiin harrastajakilpailun voittoreseptin mukaisesti. Kaudelle 2018 FC Lahden värejä kantava olut on ensimmäistä kertaa Teerenpelin omaa käsialaa.
Juotavuus lähtökohtana
Mies oluen takana on Teerenpelin panimomestari Juha Kylä-Kaila. Hän on uusi tulokas sekä Lahdessa että työyhteisössään. Hän muutti paikkakunnalle viime keväänä aloittaessaan Teerenpelin palveluksessa. Olutpannujen äärellä mies ei kuitenkaan ole mikään noviisi. Hän on hankkinut vahvaa käytännön kokemusta länsirannikon panimoissa ja suorittanut oluenpanon ja tislaamisen maisteritutkinnon Skotlannin Edinburghissa.
Kylä-Kaila kertoo FC Lahti -oluen lähtökohtana olevan hyvän maun lisäksi hyvä juotavuus. Oluessa ei myöskään ole lähdetty hakemaan nykytrendin mukaisia kokeiluja erikoisilla lisämausteilla.
”Jalkapallo-ottelussa nautitun oluen tulee tukea jalkapalloelämystä, eikä se mielestäni saa viedä liikaa huomiota itse ottelulta. Tämän kauden olut on suunniteltu kokonaisvaltaisen ottelupäivän paketin rakentamiseen, mitä siihen kenelläkin sitten sisältyy”, sanoo Kylä-Kaila.
Oluen esikuva tulee Nürnbergin alueelta Saksan Baijerista. Se on tyyliltään alueella tunnettu rotbier. Oluen raaka-aineet ovat sekoitus lahtelaista paikallisuutta ja oluen alkuperälle uskollisia tuontituotteita. Vuoden alusta muuttuneen alkoholilain myötä oluen suhteen ei ole tarvinnut tehdä makuun vaikuttavia kompromisseja, vaan se on sellaisenaan soveltuva myös ”maitokauppojen” myytäväksi. Tämän kauden kuhnuriolutta on saatavilla FC Lahden VIP-tilojen lisäksi yhteistyöravintoloista sekä ehkä sinunkin lähikauppasi hyllyillä.
Nykyaikaista yhteistyötä, myös juniorityön tueksi
Teerenpeli yhtiöiden myynti- ja markkinointipäällikkö Jari Mämmi kuvailee FC Lahden ja Teerenpelin yhteistyötä osoituksena nykyaikaisesta yhteistyökuviosta.
”Nykyään yhteistyö ei voi olla pelkkää laitamainosten myymistä ja ostamista, vaan molempien osapuolien on tunnettava asetelmasta koituvan jotain lisäarvoa”, kertoo Mämmi.
Yhteisen olutprojektin tiimoilta Teerenpeli pystyy esimerkiksi tarjoamaan maistatustilaisuuksia FC Lahden ystäville. FC Lahti taas voi osaltaan tarjota valittuja ottelutapahtumia hieman edullisemmin Teerenpelin kanta-asiakakkaille.
Koska Teerenpelin tuotevalikoimaan kuuluu vain alkoholituotteita, ei yritys voi näkyä junioriseurojen peliasuissa tai tapahtumissa. FC Lahti -yhteistyöstä on löytynyt myös keino kanavoida tukea lahtelaiseen junioriurheiluun. Jokaista myytyä FC Lahti -olutlitraa kohden menee euro lahtelaisen jalkapalloilun juniorityön hyväksi. Kahden ensimmäisen oluen kohdalla lahtelaisjunnuille lahjoitettu rahasumma on ollut hyvän matkaa toista tuhatta euroa.
Valtakunnallinen tekijä paikallisella kulmalla
Teerenpeli kasvanut vuonna 1994 aloittaneesta lahtelaisesta olutravintolasta kuuteen kaupunkiin ulottuvaksi ravintolakatraaksi, jonka 1995 alkanut panimotoiminta on pullahtanut liian suureksi panimoravintolan raameihin. Teerenpelin panimo sijaitsee nykyisellään Lahden Lotilassa, jossa valmistetaan olutta ja siideriä niin ravintoloihin kuin päivittäistavarakauppojen hyllyillekin. Teerenpelin varsinainen erikoisuus on kuitenkin Lahden keskustan urbaanissa ympäristössä vuodesta 2002 lähtien toiminut tislaamo, joka on herättänyt ihastusta myös maan rajojen ulkopuolella.
Teerenpeli ja FC Lahti ovat molemmat lahtelaisia toimijoita, jotka ovat aloillaan kasvaneet pienistä tekijöistä valtakunnallisesti tunnetuiksi käsitteiksi. Molemmat ovat saaneet näkyvyyttä ja tunnustusta myös Suomen rajojen ulkopuolella, ja kuten Batman ja Robin, myös Teerenpeli ja FC Lahti ovat vahvemmat yhdessä.
Uuden FC Lahti oluen testikeittoa päästiin jo maistamaan menneellä viikolla. Lopullinen olut on valmiina kesäkuussa.
Teksti: Jani Uhrman