Missio, visio, brändi ja arvot

FC Lahti on lahtelaisen jalkapallon koti. Olemme paitsi huippujalkapalloa pelaava joukkue, myös seura, jolla on perintö, identiteetti ja lupaus: Pallo on meillä – FC Lahdella.

Missio
Pallo on meillä. FC Lahti liikuttaa kehoja ja mieliä.

Visio
Voittava peli ja vaikuttava yhteisö rakentavat kestävän talouden.

Olemme Päijät-Hämeen merkityksellisin seurayhteisö, joka saa potkunsa pelimenestyksestä ja ilonsa ihmisten liikuttamisesta. Monella kentällä vaikuttavalla toiminnalla rakennamme seuralle kestävän talouden.

Brändi
FC Lahti julkisti keväällä 2021 uuden modernin visuaalisen identiteetin ja seuratunnuksen yhteistyössä lahtelaisen graafikko Oskari Kallion kanssa. Uudistus sisälsi mm.

  • Seuratunnuksen, joka koostuu symboli- ja tekstiosista
  • Brändikäsikirjan (Brand book)
  • Brändivideon (tuotanto Bäx Visual, Lahti)
  • Verkkosivuston

Keväällä 2023 identiteetti täydentyi yhteistyössä Oakhill Oy:n kanssa brändilupauksella ”Pallo on meillä.” Lupaus kiteyttää FC Lahden itseymmärryksen niin jalkapallourheiluseurana kuin yhteiskunnallisena toimijana.

Seuratunnus

FC Lahden seuratunnus koostuu kahdesta osasta, 1. symboli-osasta sekä 2. teksti-osasta. 

Symboliosan vahvasti tyylitelty L-kirjan on tunnistettava elementti ja brändin ydin. Kumpikin tunnuksen osista on suunniteltu toimimaan myös itsenäisinä elementteinä. Seuratunnus on eteenpäin katsova ja muodoiltaa kunnianosoitus niin Lahden jalkapallo- kuin muotoiluperinnölle.

Symboliosan kuusikulmainen siluetti juontuu klassisen jalkapallon kuvioinnista ja sen dynaaminen muoto kuvastaa liikettä. Tekstiosassa esiin nousee Lahden kaupunkisiluetista inspiraationsa saanut A-kirjain, joka ankkuroi tunnuksen seuran nimeen.

Värit

FC Lahden päävärit on FCL Black, ja sen vastapari FCL White. Aksenttivärinä toimii FCL Red.

FCL Red on aiemmasta seuraväristä, Venetsian punaisesta johdettu hieman kirkkaampi ja magentaan taittuva punaisen sävy. Väri kunnioittaa seuran perinnettä, mutta samalla aloittaa uuden luvun FC Lahden tarinassa.

Typografia

Selkeys, urheilullisuus, tunnistettavuus ja helppolukuisuus korostuvat FC Lahden typografiassa, joka rakentuu Bison ja Styrene A -kirjaintyyppien varaan. 

Typografiavalinnat on tehty sointumaan seuratunnuksen kanssa ja maksimoimaan FC Lahden brändin vaikutusta kaikissa sovelluskohteissa.

Arvot

  • Avoimuus
  • Pelaajalähtöisyys
  • Jatkuvan kehittymisen asenne
  • Yhteisöllisyys
  • Positiivisuus

FC Lahti jatkaa perinteisen jalkapallokaupungin vahvoja perinteitä ja laadukasta pelaajakehitystä, uutta luoden. FC Lahti tarjoaa yhteisölleen aitoa lisäarvoa, tasokkaan yhteistyöverkoston, kansainvälisyyttä sekä vahvan tien kohti huippua.