PALLO ON MEILLÄ.

FC Lahden uusi brändilupaus korostaa jalkapallon yhteiskunnallista merkitystä ja kannustaa yhteispeliin

Lahtelainen jalkapalloseura FC Lahti on julkaissut tänään uuden brändilupauksensa: ”Pallo on meillä.” Rohkea lupaus haastaa pelaamaan yhdessä, mutta ottaa vahvasti kantaa myös jalkapallon yhteiskunnalliseen merkitykseen niin kansanterveyden edistämisessä, syrjäytymisen ehkäisyssä kuin kaikenlaisen osallisuuden kokemisessa.

– UKK-Instituutin mukaan liikkumattomuus, paikallaanolo, ja mielenterveydestä aiheutuneet kustannukset aiheuttavat vuosittain vähintään 3,2 miljardin kustannukset yhteiskunnalle. Tämä on valtavan iso asia, jossa tarvitaan yhteispeliä. Pallo on meillä kaikilla, jotta saamme ihmiset liikkeelle, toteaa FC Lahden hallituksen puheenjohtaja Mika Halttunen.

FC Lahden brändin uudistaminen aloitettiin ilmeen päivityksellä vuonna 2021. Sen jälkeen seuran merkitystä, strategiaa ja identiteettiä on mietitty rauhassa. Työn tulokset kiteytettiin tänä keväänä lahtelaisen markkinointiviestintäkumppanin Oakhillin kanssa päivitetyn tarinan uuden sloganin muotoon.

– ”Pallo on meillä” kiteyttää itseymmärryksemme niin jalkapallourheiluseurana kuin yhteiskunnallisena toimijana. Samalla se haastaa jokaisen, joka viestin kohtaa, kuvailee brändityössä tiiviisti mukana ollut FC Lahden hallituksen jäsen Thomas Hood.

Lupauksen halutaankin olevan avauspotku entistä tiiviimpään yhteispeliin eri toimijoiden kanssa.

Lasten ja nuorten liikuttamisessa jalkapallon merkitys tunnetaan, mutta FC Lahti on tehnyt pitkään yhteistyötä myös esimerkiksi Ice Heartsin, Hopen ja Lahden ensi ja turvakotien kanssa mm. syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Tulevaisuudessa mukaan halutaan myös entistä vahvemmin maahanmuuttajat, eritysryhmät ja ikäihmiset.

– Näemme valtavan potentiaalin siinä, mikä jalkapallon merkitys voi Lahdessa olla, jos yhä useampi taho ja ihminen saadaan vuorovaikutukseen jalkapallon ja seurayhteisön kanssa, Hood sanoo.

FC Lahti yhdessä Suomen Palloliiton kanssa on laskenut lahtelaisen jalkapallon merkitystä myös taloudellisesti: Sen vaikutus yhteiskunnalle on 17,75 miljoonaa vuodessa (UEFA SROI-mallinnus, 2021), kun lasketaan yhteen sen tuottama taloudellinen hyöty sekä sosiaaliset ja terveydelliset vaikutukset.

– Pallolla itsessään on ainutkertainen kyky innostaa ihmistä liikkeeseen ja pelaamaan yhdessä. Toisaalta jalkapallo lajina on maailman vaikutusvaltaisempia. Laji on tehnyt näkyvää työtä esimerkiksi rasismin ehkäisemiseksi ja nyt UEFA:lla on myös kunnianhimoisia tavoitteita ympäristövastuun edistämisessä. On selvää, että myös me Lahdessa haluamme käyttää vaikutusvaltamme yhteiseen hyvään, FC Lahden toimitusjohtaja Juho-Matti Heikari sanoo.

Ensimmäistä Jalkapallopäivää vietetään sunnuntaina kesäkuun 11. päivänä. Päivän aikana Suomessa pelataan täysi Veikkausliigan ottelukierros, kahdeksan Ykkösen ottelua, kymmenen Kakkosen ottelua, useita kymmeniä alempien sarjatasojen, harrastesarjojen, KKI-sarjojen ja soveltavan jalkapallon SM-turnauksen otteluita, yli 650 lasten ja nuorten virallista ottelua sekä tuhansia ja taas tuhansia futistreenejä, katufutis- ja e-futismatseja, pihapelejä, kesäsunnuntaisia höntsiä ja muita epävirallisia matseja.

Lisätiedot:

Juho-Matti Heikari

Toimitusjohtaja

FC Lahti

puh. 0407579055

juho-matti.heikari@fclahti.fi