FC Lahti uudistaa visuaalisen identiteettinsä

FC Lahden perustamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 25 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi seura julkistaa uuden ja modernin visuaalisen identiteetin , joka koostuu uudesta seuratunnuksesta (logo), brändimanuaalista (brand book), brändivideosta ja verkkosivustosta.

Perustamisvuodesta 1996 asti seuratunnuksena toiminutta FC Lahden kilpeä päivitettiin divarikaudella vuonna 2011 lisäämällä alkuperäiseen kilpi-seuratunnukseen merenneito ja leijona. 

Nyt tehdyn uudistuksen toteuttamisesta päätettiin FC Lahden hallituksessa osana strategiatyötä syksyllä 2020. Uudistuksessa on rohkeasti lähdetty tekemään selkeästi isompaa muutosta pois vanhasta perinteitä kuitenkaan unohtamatta. Tavoitetila nyt uudistetun ilmeen taustalla on koko ajan ollut yksinkertainen ja moderni visuaalinen ilme, joka kestää myös aikaa. 

Seuran uusi visuaalinen identiteetti ja siihen liittyvä brändimanuaali  on luotu yhdessä lahtelaisen graafikko Oskari Kallion kanssa. Mainostoimisto Haippi on vastannut verkkosivuston uudistuksesta. Brändivideo on tehty yhteistyössä lahtelaisen Bäx Visualsin kanssa.  

Visuaalinen identiteetti – FC Lahti Brand Book

Uusi brändimanuaali toimii visuaalisen ilmeen ja viestinnän kivijalkana ja se auttaa puhumaan brändistä yhdellä äänellä. Brändimanuaali määrittelee seuran viralliset värit (FCL Black, FCL White ja FCL Red), seuratunnuksen ja sen eri käyttökohteet, sekä modernin typografian (Bison & Styrene A). 

Seuratunnus

FC Lahden uusi seuratunnus on myös värimaailmaltaan musta-valkoinen ja koostuu 1) symboli-osasta ja 2) tekstiosasta. Symboliosan vahvasti tyylitelty L-kirjain on tunnistettava elementti ja brändin ydin. Kumpikin tunnuksen osista on suunniteltu toimimaan myös itsenäisinä elementteinä.  

Seuratunnus on eteenpäin katsova ja muodoiltaan kunnianosoitus niin Lahden jalkapallo- kuin muotoiluperinnölle. Symboliosan kuusikulmainen siluetti juontuu klassisen jalkapallon kuvioinnista (Katso FC Lahden vanha seuratunnus) ja sen dynaaminen muoto kuvastaa liikettä. 

Tekstiosassa esiin nousee Lahden kaupunkisiluetista inspiraationsa saanut A-kirjain, joka ankkuroi tunnuksen seuran nimeen. Virtaviivainen käsittely sekä huomiota herättävät yksityiskohdat takaavat uuden seuratunnuksen toimivan niin pienissä kuin suurissakin käyttökohteissa. 

Värimaailma

FC Lahden pääväri on alusta asti ollut musta. Kansa äänesti aikoinaan Lahti Cupissa FC Lahden pelipaitojen väreiksi musta-valkoisen. Venetsian punainen päätettiin tehosteväriksi. Perinteitä kunnioittaen FC Lahden pääväri on jatkossakin musta (FCL Black) ja sen vastapari valkoinen (FCL White). Punainen (FCL Red) toimii edelleen tehostevärinä ja on aiemmasta seuraväristä, Venetsian punaisesta, johdettu hieman kirkkaampi ja magentan suuntaan taittuva punaisen sävy. 

Katso FC Lahden virallinen brändivideo tästä.