-Tällä hetkellä voimassa oleva lainsäädäntö tekee myynnin mahdottomaksi yhtälöksi. Joudumme toimimaan erityisjärjestelyin jo pelkästään yleisötilaisuuksien järjestämistä koskevien erityismääräysten johdosta, mutta tämän lisäksi kaikki ottelutapahtumassa tehtävä myynti rinnastetaan ravintolatoimintaan. Olemme lähtökohtaisesti tapahtumanjärjestäjä – emme ravintola, kommentoi tilannetta FC Lahden toimitusjohtaja Juho-Matti Heikari.
Ravintoloita koskettavista rajoituksista yhtälön tekee mahdottomaksi jokaiselle ”ravintolan” asiakkaalle vaadittava istumapaikka pöydän tai vastaavan tason ääressä. Säädetyt rajoitteet eivät taivu sellaisenaan tapahtumanjärjestäjien toimintaan.
-Mielestämme toimimme asetusten mukaisesti 1.7. järjestetyssä FC Lahti-HJK -ottelussa. Ohjasimme kaikki ostoksia tehneet nauttimaan ostoksensa omalla paikallaan katsomossa, jossa jokainen voi laskea ostoksena penkin alla olevalle betoniselle tasolle. Tämä oli mielestämme lain tavoitteiden, eli tartuntatautilain leviämisen ehkäisemisen, ja vallitsevan stadion ympäristön näkökulmasta katsottuna turvallisinta. Lähtökohtaisesti tapahtuman järjestäjällä on paras käsitys toimintaympäristöstä, Heikari jatkaa.
Heikarin mielestä FC Lahti-HJK -ottelun järjestelyt menivät olosuhteisiin nähden hyvin.
-Meidän tulkintamme ”vastaavasta tasosta” ei kuitenkaan tyydyttänyt viranomaistahoja. Meidän tulisi käytännössä järjestää jostain huomiseksi 2000 pöytää ja tuolia stadionille, jos haluaisimme myydä edes makkaraa. Uskon puhuvani kaikkien tapahtumanjärjestäjien suulla, kun sanon todella toivovani kyseisen asetuksen tarkastelua päättäjien toimesta mahdollisimman pian. Lain tulkintahan tulisi kaikkialla olla sama.
-Harmittaa yleisön puolesta kun emme nyt voi heille palveluita tarjota lainkaan. Toivottavasti kaikki ymmärtävät että tilanne ei ole meistä johtuva ja mahdollisimman moni tulee kaikesta huolimatta seuraamaan itse ottelua, Heikari päättää.